Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
       

Puls. Nieregularny kwartalnik literacki

"Puls Nieregularny Kwartalnik Literacki", pismo wydawane X 1977 – wiosna/lato 1981 w Łodzi; 1982-1990 w Londynie, 1991-1993 w Warszawie i Londynie (druk w Londynie). Do XII 1981 ukazało się 12 nr. (w tym 3 podwójne) o obj. 140-150 s. (nr 1 – 72 s., dalsze nawet 160 s.) w formacie A4, drukowanych na powielaczu przez Niezależną Oficynę Wydawniczą NOWa i Krąg (nr 11/12) w nakł. 1-2 tys. egz. Obok edycji zwykłej, nr. 1-6 wydano w tzw. edycji bibliofilskiej, ze zdjęciami Bartosza Pietrzaka, rysunkami Andrzeja Czeczota, w oprawie introligatorskiej, w nakł. 50-100 egz. Część nr. przedrukowywano za granicą. Już nr 1 przedrukowano w Szwecji, a od 1979 robiono przedruki w założonej przez Jana Chodakowskiego oficynie Puls Publications Ltd w Londynie (nr 2, 3, 9/10, 11/12). W składzie redakcji w różnych okresach: Jacek Bierezin (redaktor nacz. od nr. 9-10), Tomasz Filipczak, Witold Sułkowski, Tadeusz Walendowski, Leszek Szaruga, Bartosz Pietrzak, Janusz Anderman, Antoni Pawlak, J. Chodakowski (przedstawiciel zagraniczny od nr. 9/10), Ewa Sułkowska-Bierezin (nieformalny sekretarz redakcji krajowej edycji pisma); we współpr. ze Zdzisławem Jaskułą (głos doradczy na posiedzeniach), Stanisławem Barańczakiem, Lechem Dymarskim, Tadeuszem Korzeniowskim i Bolesławem Sulikiem. Początkowo pismo nie miało redaktora nacz., każdy materiał był opiniowany przez jednego z członków zespołu, do druku zatwierdzano kolegialnie. "Puls" był jedynym – obok "Zapisu" – niezależnym pismem literackim. Jego twórcy deklarowali, że ich zamiarem jest stworzenie pisma literackiego zamieszczającego utwory niepoddane urzędowej ocenie, ignorującego istnienie cenzury. Od "Zapisu" odróżniał się stałym sięganiem po żart, drwinę, groteskę w opisywaniu i komentowaniu peerelowskiej rzeczywistości, w tym również niezależnego życia kulturalnego. Szczególnie wyraźne tę ironiczną tonację widać w felietonach J. Bierezina, Z. Jaskuły i robionych przez E. Sułkowską-Bierezin zestawieniach tytułów polskiej prasy oficjalnej w rubryce "Poltytuły Polprasy". Inicjowano i prowadzono dyskusje na ważne dla środowiska literackiego tematy, np. problem zaangażowania pisarzy w okresie stalinowskim (zapoczątkowana tekstem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Szkielet w szafie dyskusja toczyła się równolegle na łamach "Pulsu" i paryskiej "Kultury"). Zamieszczano utwory pisarzy polskich, m.in.: Jerzego Ficowskiego, G. Herlinga-Grudzińskiego, Leszka Kołakowskiego, Czesława Miłosza, Stanisława Ossowskiego, i zagranicznych, m.in.: George'a Orwella, Simone Weil, Isaaca Beshevisa Singera, Timothy'ego Gartona Asha, także pisarzy z państw bloku wschodniego, m.in.: Natalii Gorbaniewskiej, Vaclawa Havla, Milana Kundery, Warłama Szałamowa, Aleksandra Zinowiewa. W 1979 zainaugurowano serię "Biblioteki Pulsu" książką Moskwa Pietuszki Wieniedikta Jerofiejewa, nast. ukazał się jeszcze Gnidzi Parnas Piotra Wierzbickiego; wydanie przygotowywanych już kolejnych czterech książek zostało udaremnione przez wprowadzenie stanu wojennego. W 1980 redakcja ustanowiła doroczną nagrodę Puls Roku – w kraju zdążono ją nadać jedynie Marianowi Brandysowi za Koniec świata szwoleżerów. Nr 7 pisma drukowano ponownie, gdyż większość egz. przejęła SB.

Zgromadzone materiały i matryce do nr. 13 zostały po 13 XII 1981 skonfiskowane, prawdopodobnie bezpowrotnie zaginęły. Edycję londyńską rozpoczęto od nr. 14, niektóre nr. były przedrukowywane w kraju przez niezależne oficyny.